A Jak-1 – a II. világháborúban a Szovjetunió egyik legsikeresebb és legfontosabb könnyű vadászgépe – 1940 januárjában repült először. A sok más szovjet repülőgéphez hasonló- an vegyes, fa és fémépítésű, mélyfedelű, önhordó szárnyú, zárt pilótafülkés, behúzható futóműves Jak-1 a korszerű vadászgépek jellegzetes képviselője volt.
Sorozatgyártása 1940 végén kezdődött, és 1943 nyaráig 8721 repülőgép készült el. Az egyik legfontosabb altípus, a Jak-1B törzsének keresztmetszetét a pilótafülke mögött csökkentették, így jobb kilátást biztosító buborék-fülketető kerülhetett rá. A könnyebb Jak-1M altípuson is több jelentős módosítás történt. A továbbfejlesztett változatai – például az utód, Jak-3 – a szovjet légierő számára a háborúban elérhető legjobb hazai gyártású vadászgépek voltak.
TECHNIKAI ADATOK
- Méretek: hossz 8,48 m; magasság 2,64 m; fesztáv 10,02 m
- Szerkezeti tömeg 2347 kg
- Felszálló tömeg: 2847 kg
- Személyzet: 1 fő
- Fegyverzet: egy 20 mm-es a motorba mereven beépített gépágyú, két 7,62 mm-es mereven beépített géppuska a pilótafülke előtt, a törzs tetején, 200 kg-os bomba- és rakétateher külső megerősített pontokon
- Motor: egy 1100 LE-s (820 kW) Klimov M-105P típusú, 12 hengeres V-motor
- Hatótáv: 700 km
- Teljesítmény: max. sebessége 600 km/h; csúcsmagasság 10 000 m
*A Jakovlev Jak-1, Jak-3, Jak-7, Jak-9 vadászgépek - részletesebben