I-19 japán tengeralattjáró
Osztály: | Type B1 (OCU-GATA) |
Jelzés: | 伊19 |
Építő: | Mitsubishi Heavy Industries Ltd. (Kobe, Japán) |
Építés kezdete: | 1938. márc. 15. |
Vízrebocsátás: | 1939. szept. 16. |
Szolgálatba állítás: | 1941. ápr. 28. |
Szolgálat vége: | 1943. november 25. |
Sorsa: | 1943. november 25-én a csendes-óceáni Makin-szigetek közelében (03°10'N,171°55'E) elsüllyesztette az USS Radford (DD 446) romboló. 105 halott, senki sem élte túl a támadást. |
A II. világháború egyik legsikeresebb torpedótámadása ehhez a japán tengeralattjáróhoz fűződik: 1942. szeptember 15-én Guadalcanaltól délkeletre megtorpedózta és elsüllyesz- tette az amerikai Wasp repülőgép-hordozót. A hajó parancsnoka, Kinashi Takakazu (sok forrásban tévesen: Kinashi Takaichi) kapitány hat Type-95-ös torpedót lőtt ki a hordozóra, melyből három el is találta. A mozgásképtelenné vált égő hordozót az amerikaiak kényte- lenek voltak elsüllyeszteni.
Előtérben az O'Brien, balra hátul a USS Wasp ég
A célt tévesztett torpedók közül egy eltalálta a USS O'Brien rombolót, amely szintén el- süllyedt. Az ötödik torpedó pedig – miután átment két romboló alatt – megrongálta a USS North Carolina csatahajót, amely csak 25 csomós sebességgel tudott tovább halad- ni. (A tengeralattjáró csak a Wasp elsüllyesztését jelentette, a többi, véletlen találatról nem volt tudomásuk.)
Később, 1942 novembere és 1943 februárja között az I-19 utánpótlást és ellátmányt szállított Guadalcanalra – lásd. "Tokió Express" – majd a japán csapatok evakuálásában vett részt. 1943 áprilisától szeptemberig a Fidzsi-szigeteken állomásozott, mígnem 1943. november 25-én a USS Radford mélyvizi bombákkal elsüllyesztette.
Vissza az ismertebb tengeralattjárók listájához