A nyílt tengeri hadviselésre épült Type B1-osztály volt a Császári Japán Haditengerészet tengeralattjáró flottillájának legnagyobb jelentőségű típusa. Az osztály hajói hajtották végre a legfontosabb missziókat, komoly veszteségeket okozva az amerikai és a brit haditengerészetnek. Egyes hajói csak a meghajtógépek elrendezésében és azok telje- sítményében különböztek egymástól. Az osztály hajói képesek voltak egy Yokosuka E14Y repülőgép szállítására és fedélzetről való, gyors indítására, mely nagymértékben fokozta a típus harcértékét. Maga a hangár a toronyban került kialakításra, a repülőgép felszállá- sát katapult és emelkedő indítósín segítette, a küldetés után pedig a vízről egy daruval emelték vissza a fedélzetre. A világháború tapasztalatai alapján a későbbi egységeknél ezt már elhagyták, és úgy alakították át őket, hogy alkalmasak legyenek a Kaiten típusú kamikaze torpedók indítására.
A korabeli haditechnológiai szinten mindez egyedülálló volt — hasonló megoldást sem a német, sem az amerikai, sem a brit haditengerészet nem alkalmazott. (Ellenben a japán haditengerészetben akadt még olyan típus, amely repülőgépet, sőt, repülőgépeket szállított — ez volt például az AM, vagyis módosított A2 típus, amely 1945 elején került ki a harcoló csapatokhoz.
1939 és 1943 között a Type B-1 japán nagyhatótávolságú tengeralattjáró osztálynak 20 hajója készült el és állt szolgálatba. Az osztály első hajóját az I-15-t a Kurei Hajógyárban bocsátották vízre 1938 januárjában és 1939 márciusában állították szolgálatba. Pályafu- tása 1942. december 16-án ért véget, amikor az amerikai légierő repülőgépei a Salamon szigetek környékén elsüllyesztették
Technikai adatok
|
|
* Ismertebb tengeralattjárók listája *