Az eredeti, közepes bombázógépnek szánt gép terveit 1939-ben a Bristol cég készítette el, de amikor a gyártás a kevésbé túlterhelt Armstrong üzemhez került, az Albemarle-t felderítő-bombázógéppé tervezték át, alvállalkozók készítette acél-fa sárkánnyal, miáltal csökkent a stratégiai anyagnak minősített könnyűfémötvözet-igény, és az Armstrong gyárra csak a végszerelés maradt.
Az Albermarle tervezésének idején a bombázógépek fejlesztésében azonban akkora volt a fejlődés, hogy a típus már szolgálatba állításakor elavultnak számított. A brit különleges egységeknél azonban alkalmazni lehetett őket szállítógépként és vitorlázógépek vontatá- sára is. Első bevetésére 1943-ban a szicíliai partraszálláskor került sor, amikor a katonák- kal megrakott teherszállító vitorlázógépeket Észak-Afrikából vontatták át Sziciliába. Másik sikeres akciójuk 1944 júniusában volt, amikor négy Albermarle század a szövetségesek partraszállásakor Horsa vitorlázógépeket vontatva csapatokat szállított Normandiába.
Az arnhemi Rajna-híd ellen 1944 szeptemberében intézett támadáskor ugyancsak Albe- marle-ok vontatták a légideszant egységek vitorlázógépeit. Gyártása 1944-ben fejeződött be, és összesen 600 darab készült el belőle; a RAF mellett csak a szovjetek állították szol- gálatba. (A britek 12 gépet exportáltak, és állítólag a szovjeteket csak a motor érdekelte, hogy azt később lemásolhassák...)
TECHNIKAI ADATOK (Albemarle Mk.II.)
- Méretek: hossz 18,28 m; magasság 4,82 m; fesztáv 23,42 m
- Szerkezeti tömeg 11 497 kg (felszálló tömeg: 16 556 kg)
- Személyzet: 3 fő
- Fegyverzet: két 0,303 hüvelykes, forgatható géppuska a lövészállásban a törzs hátán
- Motor: két 1590 LE-s Bristol Hercules XI 14 hengeres, kétsoros csillagmotor
- Hatótávolság: 2097 km
- Teljesítmény: max. sebessége 426 km/h; csúcsmagasság 5470 m