A Hiyo-osztály névadó hajója. A Shoho-osztályhoz hasonlóan, a Hiyo-osztály két hajójának átépítését repülőgép-hordozóvá 1940-ben, még Japán hadba lépése előtt határozta el a haditengerészet: Hiyo (Repülő Héja) Junyo (Sólyom Héja) nevekre átkeresztelve kezdő- dött az átépítés. A Hiyo eredeti neve Izumo Maru volt, és a Nippon Jusen hajótársaság részére 27 700 tonnás, 24 csomó sebességű luxusgőzösként kezdték építeni 1939-ben.
1940-ben a japán haditengerészet – a háborús készülődés jegyében – félig kész álla- potban vásárolta meg. Terveit gyorsan átdolgozva repülőgép-hordozóként kívánták befejezni. Az átépítés során igen nagy problémákat kellett leküzdeni (ti. a személyszállító hajó struktúráját kellett adaptálni repülőgép-hordozó felépítményhez), ezért Japán hadbalépéséig nem készült el, de 1942-ben már szolgálatba állt.
Több ütközetben rész vett, 1942 októberében Truk közelében megrongálódott, majd 1943 júniusában újból súlyosan megsérült Miyake szigeténél (34° 13'N,139°50'E) a USS Trigger amerikai tengeralattjáró torpedótámadása következtében. Végül 1944. június 20-án a Mariana-szigeteki csatában amerikai repülőgépek bomba- és torpedótalálataitól lángba borult és elsüllyedt. Legénységéből több mint 250 fő veszett oda.
TECHNIKAI ADATOK
- Vízrebocsátás: 1941.
- Vízkiszorítás: 24.140 t (üresen); 29.478 tonna (max.)
- Méretek: hossz: 219,3 m - szélesség: 26,7 m - merülés: 8,2 m
- Sebesség: 25,5 csomó
- Személyzet: 1187 fő (a repülőszemélyzettel együtt)
- Hajtómű: 2 hajócsavar, 2 turbina - 56 250 LE
- Hatótávolság: nincs adat
- Fegyverzet: 53 db repülőgép; 12 db 127 mm-es (6×II-/40) és 24 db 25 mm-es (8×III) légvédelmi löveg, ill. gépágyú
- Páncélzat: nincs