A XXIII-as típus egyike volt azon két új fejlesztésnek, melyekhez Dönitz admirális nagy reményeket fűzött (a másik XXI típus volt). A tengeralattjárót sekély parti vizekben vég- rehajtandó harci feladatokra tervezték; olyan kicsik voltak, hogy mindössze két torpedót vittek magukkal, amelyeket kívülről kellett betölteni. A típus újdonságát dízel-elektromos motorja jelentette, mely szinte hangtalanul mozgatta a tengeralattjárót.
Ezt a típust is úgy tervezték, hogy a szekciókra bontott hajótesteket (4 szekció + torony) különböző gyárakban állíthassák elő. Az összesen elkészült 61 hajó a Germaniawerft kiel-i és a Deutsche Werft hamburgi gyárában épült meg; az első XXIII-as, az U-2321 vízrebo- csátása a Deutsche Werft hamburgi hajógyárában történt 1944. április 17-én. Ezt további 6 darab XXIII-as vízrebocsátása követte, melyeket rögtön bevetettek Anglia partjai előtt 1945 elején. Az U-4712 volt az utolsó ilyen típusú hajó, melyet 1945. április 19-én még szolgálatba állítottak.
A hat hadrendbe állított tengeralattjáró együttesen öt ellenséges hajót süllyesztett el, összesen 14 601 tonna vízkiszorítással.
Technikai adatok
|
|
* Ismertebb tengeralattjárók listája *