A II. világháború fegyverei, járművei

Ismertebb tengeralattjárók - U-1206

2018. április 30. - Habitus

 

U-1206 német tengeralattjáró nemet.gif


Típus: VIIC
Első parancsnok: Günther Fritze tengerészhadnagy
Utolsó parancsnok: Karl-Adolf Schlitt tengerészkapitány
Építő: F Schichau GmbH, Danzig
Építés kezdete: 1942. ápr. 2.
Vízrebocsátás: 1943. dec. 30.
Szolgálatban töltött idő: 1944. március 16. - 1945. április 14.
Eredmények:  - 
Sorsa: 1945. április 14-én az Északi-tengeren, Peterheadtől (Skócia) nem messze elsüllyedt (4 halott, 46 túlélő).

A VIIC típusú U1206-os tengeralattjáró 1944 márciusában állt szolgálatba, de az első éles bevetésére csak 1945 áprilisában került sor; 6-án futott ki a norvég Kristiansandból. A feladata járőrözés volt az Északi-tengeren. Az első harci bevetése azonban az utolsó is lett – és korántsem hősies.

u1206.jpg

A hajó a legújabb technológiával szerelték fel, műszerezettségén kívül a mosdók öblí- tőrendszerét is modernizálták és mélytengeri használatra készítették elő (a megfelelő, nagy nyomást biztosító berendezésekkel). Korábban a tengeralattjárók a szennyvizet és a vécébe kerülő dolgokat egy tartályba gyűjtötték, amit alkalomadtán a felszínre emelked- ve a tengerbe ürítettek. A német mérnökök azonban megspórolták a tartályt, hogy ezzel is könnyebb, mozgékonyabb legyen a hajó, a helyét pedig másra lehetett használni.

A feladat az volt, hogy a szennyvizet egyenesen a tengerbe lehessen továbbítani – ez persze 60 méteres mélységben nem egyszerű dolog. A problémát szelepek és nyomáski- egyenlítő zsilipek rendszerével hidalták át, sűrített levegővel lökve ki a hulladékot a vízbe. Annyira bonyolult volt a rendszer, hogy minden egyes tengeralattjáró legénységéből egy embert külön ki kellett képezni arra, hogy pontosan milyen sorrendben és hogyan kell a szelepeket nyitni-zárni a biztonságos használathoz.

u1206wc.jpg

1945. április 14-én az U1206 már nyolcadik napja járőrözött az Északi-tengeren, a skót parkok közelében, 60-70 méteres mélységben, amikor a 27 éves kapitányt, Karl-Adolf Schlitt használta a mosdót. A hajó kapitánya nem sejtette, hogy személyes dolga végez- tével mit szabadít el egy egyszerű csap megnyitásával. A víz ugyanis nem eltűnt, hanem éppen ellenkezőleg, feltört a mosdókagylóból. Az ijedt kapkodásban végül nem sikerült időben elzárni a szelepeket, a pánikszerűen hívott mérnök sem tudta megakadályozni a katasztrófát. A beömlő tengervíz elárasztotta a hajót; a kapitány elrendelte a felszínre való felemelkedést, amit követően még nagyobb bajba kerültek. Sikerült ugyanis egy brit konvoj kellős közepén felbukkanniuk, ahol egy járőröző repülőgép azonnal megtámadta a tengeralattjárót. A legénység elhagyta a süllyedő hajót, a többségük, 46 fő el is érte a partot, ahol hadifogságba estek. Négyen megfulladtak.

A kapitány túlélte, és mivel pár hét múlva véget ért a háború, hamarosan haza is térhe- tett; 2009-ben halt meg,  90 éves korában. Így azt már nem élte meg, amikor 2012-ben egy búvárcsoport megtalálta a hajója roncsát az Északi-tenger mélyén.

Vissza az ismertebb tengeralattjárók listájához

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr4013881942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása