U-30 német tengeralattjáró
Osztály: | VIIA |
Első parancsnok: | Hans Cohausz tengerészkapitány |
Építő: | AG Weser, Bremen |
Építés kezdete: | 1936. jan. 24. |
Vízrebocsátás: | 1936. aug. 4. |
Szolgálatba állítás: | 1936. okt. 8. |
Szolgálat vége: | 1945. május 4. |
Sorsa: | 1945. május 4-én saját legénysége süllyesztette el a Kupfermühlen-öbölben. Kiemelték 1948-ban és szétbontották. |
Az U-30 elsősorban azzal szerzett „hírnevet” magának, hogy Rockall Banktől délre – a má- sodik világháborúban elsőként – elsüllyesztett egy brit hajót. Neville Chamberlain 1939. szeptember 3-án, londoni idő szerint délelőtt 11-kor mondta el híres, "hadban állunk Németországgal" beszédét; az U-30 londoni idő szerint aznap este 19:38-kor találta el a Donaldson társaság 13 581 tonnás óceánjáróját, az Athenia-t, amely másnap délelőtt el is süllyedt. Néhány külföldi hajó segítségével az Electra és Escort brit rombolók körülbelül 1300 utast és a személyzet tagjait kimentették a tengerből, ám 112-en meghaltak.
És bár a németek a szerencsétlenséget azzal magyarázták, hogy Lemp kapitány* az óceánjárót – tévesen – felfegyverzett kereskedelmi hajóként azonosította, valószínűbb, hogy a tengeralattjáró kapitánya félreértette a parancsot, és úgy vélte, hogy a német hadvezetés "áldását adta" az ilyen támadások végrehajtására. (Dönitz, a tengeralattjáró flotta tengernagya nürnbergi perében tett írásos nyilatkozatában beismerte, hogy ké- sőbb a történtek eltussolására utasította Lempet.)
A világháborút végigszolgáló U-30 nyolc bevetésen elsüllyesztett 17 hajót (87.64 BRT), és megrongált még egyet, de az az egy a 31.100 tonnás HMS Barham csatahajó volt (1939. december 27.).
*Fritz-Julius Lemp (1913-1941) korvettkapitány, a II. világháború idején az U-28, U-30 és U-110 parancsnoka, ő volt a hetedik tengeralattjáró-parancsnok, aki megkapta a Lovag- keresztet. Az U-30-as tengeralattjárónak 1938 novembere és 1940 szeptembere között volt a kapitánya, majd 1940. november 21-én kinevezték új U-110-es tengeralattjáró pa- rancsnokává. Ezzel a hajóval már nem sikerült megismételnie a korábbi eredményeit; második bevetésén 1941. május 8-án az OB-318 konvojt kísérő HMS Bulldog torpedó- romboló a felszínre kényszerítette sérült hajóját, amikor – máig vitatott körülmények között – Lemp életét vesztette.
Vissza az ismertebb tengeralattjárók listájához