A Shermant rengeteg változatban építették legismertebbek a 76 mm L/37,5-es löveggel szerelt Sheman M4A1, a 76 mm-es lövegű M4A3(76)W, és az angolok által 17 fontos löveggel szerelt Firefly. Ez utóbbi volt az egyetlen olyan Sherman változat, amely eséllyel vehette fel a harcot a jól ismert Panzer V Párduc, valamint a Panzer VI Tigris harckocsik ellen. Csak a brit páncélos erők használták ezt a változatot.
A harckocsit a 75 mm-es ágyú helyett a 17 fontos, L/55 űrmérethosszú löveggel látták el. Ennek a fegyvernek azonban túl nagy volt a hátrasiklása ahhoz, hogy a Sherman löveg- tornyába hagyományos módon be lehessen építeni. Ezért áttervezték a löveg hátrasikló mechanizmusát, magát a fegyvert pedig 90 fokkal elforgatva szerelték be a toronyba, hogy a töltő hozzá tudjon férni a lövegzárhoz. A rádiót a torony hátsó részére szerelt acéldobozba helyezték át, hogy elég hely legyen a fegyver és a muníció számára, a testbe épített géppuskát pedig eltávolították. A változtatások csak két tonnával növelték meg a harckocsi tömegét, így a jármű mozgékonysága alig romlott.
A brit páncéltörő lövegnek köszönhetően a Sherman Firefly félelmetes tűzerőt képviselt. Mk. IV-es páncéltörő lőszerrel 1000 m-es távolságból képes volt átütni a 119 mm-es pán- célzatot. Megközelítőleg 2000 darab készült a típusból, a háborút követően a Firefly már nem maradtak szolgálatban, leváltották azokat az A34 Comet harckocsikkal.
TECHNIKAI ADATOK (Vickers Mark E mod. B)
- Méretek - hosszúság 5,89 m; szélesség 2,75 m; magasság 2,62 mm
- Súly: 33 000 kg
- Személyzet: 4 fő
- Fegyverzet: egy OQF 17 fontos (76 mm) ágyú; egy 12,7 mm-es és egy 7,62 mm-es Browning géppuska
- Páncélzat: 16-75 mm
- Hatótáv: 195 km
- Sebesség: 40 km/h (úton)
- Motor: egy 425 LE-s Chrysler Multibank benzinmotor
*A Sherman M4-es közepes harckocsi- részletesebben