A korábbi típusoknál jóval nehezebb Tigris és Párduc harckocsik megjelenésével a szabvány német műszaki mentőjárművek, mint például az SdKfz. 9/1 alkalmatlannak bizonyultak eredeti feladatukra. Éppen ezért a Panther harckocsit használták fel egy új, nehéz műszaki mentőjármű alapjául.
Az eredeti harckocsi tornyát eltávolították, és nyitott felépítménnyel helyettesítették, amely egy csörlőnek adott helyet. A jármű hátsó részén lévő jókora talptámaszt azért építették be, hogy további stabilitást adjon csörlő]ét használó járműnek. A jármű elülső részén, szintén nyitott beépítéssel helyeztek el önvédelmi célokra 20 mm-es gépágyút és egy géppuskát. Mivel az előbbi 1944-45-ben már nem sokat ért az ellenséges páncélosok- kal szemben, ezért sok járműről vagy leszerelték, vagy el sem látták a gépágyúkkal – ezzel is csökkentve a jármű súlyát.
A Bergepanther 1944 nyarán lépett csapatszolgálatba, az átadott példányokat a nehézharckocsi-zászlóaljaknál vonták össze. A háború végére közel 300 darab épült a típusból, amely a II. világháború legjobb műszaki mentőjárművének bizonyult.
TECHNIKAI ADATOK
- Méretek: hosszúság 6,14 m; szélesség 3,27 m; magasság 2,71 mm
- Súly: 42 200 kg
- Személyzet: 5 fő
- Fegyverzet: egy 20 mm-es gépágyú és egy 7,92 mm-es géppuska
- Páncélzat: 8-40 mm
- Hatótáv: 169 km (úton)
- Motor: egy 642 LE-s (478,7 kW) Maybach HL 210 P30 típusú benzinmotor
- Teljesítmény: max. sebessége úton 32 km/h; gázlóképesség: 1,70; lépcsőmászó képesség 0,91 m; árokáthidaló képesség 1,91 m