Az első új építésű nagyobb hadihajó, amivel a szovjet vezetés előrukkolt, a Kirov volt 1936-ban, tervei az olasz Ansaldo-cégnél készültek. Eredetileg egy darab katapulttal és két repülőgéppel szerelték fel, de ezeket 1941 után leszerelték és légvédelmi lövegeket építettek a helyükre. A két hajóból álló nehézcirkáló osztály névadó hajóját 1938. szep- tember 23-án állították szolgálatba, és 1939 decemberében már harcolt a finnek elleni háborúban, ahol Russarö partvédő ütegei megrongálták.
A II. világháborúban előbb részt vett Tallin védelmében, majd annak eleste után a Balti Flotta hajóival együtt áthajózott Kronstadtba, majd onnan Leningrádba. A Néván állva lőtte a várost támadó német csapatokat. Itt komoly sérüléseket érték a cirkálót, 1942. április 2-án és 4-én, amikor több hullámban támadták a német légierő repülőgépei. Ja- vítása és modernizációja 1943 elejére fejeződött be. Ezt követően részt vett a viborg-i támadó hadműveletben, majd a Balti-tengeren tevékenykedett (légi fedezés, tűztámo- gatás, tűzcsapások, aknarakás). A háború után is szolgálatban maradt, csak a '70-es években vonták ki a szolgálatból és 1976-ban bontották szét. Testvérhajója a Vorosilov.
TECHNIKAI ADATOK
- Vízrebocsátás: 1936.
- Vízkiszorítás: 7846 t (üresen), 9436 tonna harckészen
- Méretek: hossz: 190,8 m - szélesség: 17,7 m - merülés: 6,1 m
- Sebesség: 36 csomó
- Személyzet: 963 fő
- Hajtómű: 2 hajócsavar, 2 Ansaldo gőzturbina - 119 700 LE
- Hatótávolság: nincs adat
- Fegyverzet: 9 × 180 mm-es (3×III-/57) löveg, 6-8 × 100 mm-es (3-4×II-/56) és 6 × 45 mm-es ágyú, 6 db 533 mm-es torpedó-vetőcső és 100 db akna
- Páncélzat: Vízszintvonalnál és a fedélzeten 50 mm, a tornyokon 75-100 mm