A Tu-2 a második világháború egyik legjobb nagysebességű bombázógépe volt. Prototípusa ANT-58 jelöléssel 1941 januárjában repült először, majd a repülőgépet ANT-59, ANT-60 és végül Tu-2 típusjelzéssel fejlesztették tovább. A Tu-2 erősebb motorokkal, páncélzattal és fegyverzettel ellátott változatát, a Tu-2S-et 1944 tavaszától állították csapatszolgálatba.
A korszerű technológiával előállított, szendvics-szerkezetű szárny és a belső bombatér kiváló aerodinamikai tulajdonságokat biztosított a típusnak. Sebessége a motorfejlesz- tésének köszönhetően a háború folyamán 550-ről 570 km/h-ra nőtt. A repülőgép jó teljesítményének, szilárd szerkezetének és sokoldalú felhasználhatóságának köszönhe- tően kiváló harcászati minősítést kapott. A támadó-bombázó és a földi célokat támadó feladatkörre készült gépeken kívül mindössze két jelentősebb altípus született: a Tu-2D (dalnij - nagyhatótávolságú) és a Tu-2R fényképész-felderítőgép. A háború alatt 1100 db készült a típusból, de annak befejezte után még hosszú ideig gyártásban maradt, számos országban egészen 1961-ig rendszerben állt.
TECHNIKAI ADATOK (Tu-2S)
- Hossz: 13,77 m
- Magasság: 4,56 m
- Fesztávolság: 18,85 m
- Hatótáv: 2100 km
- Személyzet: 4 fő
- Csúcsmagasság: 9500 m
- Szerk. tömeg: 7470 kg (felszálló tömeg: 11 360 kg)
- Csúcssebesség: 547 km/ó, emelkedőképesség 5000 m-re 9 p 30 mp alatt
- Fegyverzet: két 20 mm-es a szárnytőbe mereven beépített gépágyú, egy 12,7 mm-es forgatható géppuska a pilótafülke hátsó részében, egy 12,7 mm-es forgatható géppuska a lövészállásban a törzs tetején, egy 12,7 mm-es forgatható géppuska a törzs alján és 4000 kg-os bombateher zárt bombatérben
- Hajtómű: két 1850 Le-s (1379 kW) Svecov ASh-82FN típusú, 14 hengeres, kétsoros csillagmotor