U-103 német tengeralattjáró
Típus | IXB | |
Vízrebocsátás | 1939. szept. 6. | AG Weser, Bremen |
Szolgálatba állítás | 1940. júl. 5. | Victor Schütze |
Parancsnok | 40.07. - 41.08. 41.08. - 42.07. 42.07. - 44.03. 45.01. - 45.02. 45.03. - 45.04. |
Viktor Schütze korvettkapitány |
Eredmények | 12 bevetésen 45 hajó elsüllyesztve, összesen 237.596 BRT (ebből Schütze 13 hajó, összesen 65.172 BRT). 3 hajó megrongálva, összesen 28.158 BRT. Konvoj-csaták: UGS-6, HX-90, | |
Sorsa |
1944. március 13-án kivonták a frontszolgálatból, 1945. április 14-én Kielben szétbombázták (1 halott) |
Az IXB típusú U-boot az atlanti csata egyik legfélelmetesebb szereplője volt, összesen 45 hajót süllyesztett el, így a háború második legsikeresebb német tengeralattjárója lett, az elsüllyesztett hajók száma és vízkiszorítása alapján. A később ismerté vált parancsnokok közül Harald Gelhaus is ezen a tengeralattjárón szolgált Schütze kapitány keze alatt.
Victor Schütze haditengerészeti pályafutása 1925 áprilisában kezdődött torpedóromboló- kon, majd 1935-ben átkerült a tengeralattjáró-flottához. Alig két év múlva már az U-19-es kapitánya, majd 1938-ban az U-11-es hajóé. Amikor a háború elkezdődött, Schütze már a kiöregedett U-25 parancsnoka volt, de így is eredményesen tevékenykedett az északi Atlanti-óceán vizein, majd 1940. január-februárjában a Biscayai-öbölben és Portugália partjai előtt portyázott. 1940 júliusában lett a nagy hatótávolságú U-103 kapitánya. 1940 októberétől 1941 júniusáig Schütze és az U-103 szinte bejárta az Atlanti-óceán egész keleti részét, és több mint 27 ellenséges hajót süllyesztettek el, ez a harmadik legered- ményesebb őrjáratnak bizonyult a háború folyamán. Végül a kiel-i kikötőben süllyedt el 1945 áprilisában bombatámadás miatt.
Schütze-t 1941 augusztusában kinevezték Lorientbe a 2. Tengeralattjáró Flottilla élére, 1943 márciusában pedig már a Főparancsnokság kiképző-flottáját irányította a Balti-tengeren. Tevékenységéért megkapta a Vaskereszt Lovagkeresztjét, tölgyfalombbal. A háború végén hadifogságba esett, 1946 márciusában engedték szabadon, pár évvel később meghalt.
Vissza az ismertebb tengeralattjárók listájához