Miközben szorgosan töltögetjük fel a különböző fegyverek, járművek, hadihajók ismertetőit, belebotlottunk a majdnem elkészült német hordozó, a Graf Zeppelin leírásába – és úgy gondoltuk, hogy a hajó (illetve most a roncsa) megér egy misét.
1938. december 8. – a Graf Zeppelin vízrebocsátása (Fotó: Bundesarchiv Bild)
Kezdjük azzal, hogy hosszú ideig nem lehetett tudni, hova tűnt el nyomtalanul Hitler első és egyetlen repülőgép-hordozója, a Graf Zeppelin. A hajó háború utáni sorsáról különbö- ző beszámolókat lehet olvasni. Van olyan verzió, hogy a Graf Zeppelint maguk a németek rongálták meg a szczecini kikötőben, majd a szovjetek birtokába került. Olvasni arról is, hogy a szovjetek úszó célpontként használták és torpedókkal süllyesztették el, illetve hogy aknára futott. Hogy pontosan hol, arról mindenki hallgatott.
A Graf Zeppelin a Kielben, 1940 júniusában (Fotó: Bundesarchiv Bild)
2006-ban aztán egy olyan roncsra bukkantak a Balti-tengerben, melyről a kutatók úgy gondolják, az elveszett hordozó lehet.
Egy olajkutató cég, a lengyel Petrobaltic tulajdonában lévő kutatóhajó, a St. Barbara 2006. július 12-én 55 km-re a Wladyslawowo kikötőjétől 80 méter mélységben olaj helyett egy szokatlanul nagy, 270 m hosszú roncsra bukkant. A kutatóhajó legénysége szerint – akik már addig is több hajóroncsot felfedeztek kutatásaik során – az egyetlen lehetséges hajó csak a Graf Zeppelin lehet ebben a méretben.
2006. július 26-án a lengyel haditengerészet ORP Arctowski felderítő hajója megvizsgálta az objektumot, és másnap a lengyel haditengerészet hivatalosan is megerősítette, hogy a roncs valóban a Graf Zeppeliné, de elsüllyedésének pontos okát mindmáig nem tudni…
2009 májusában egy nemzetközi búvárcsoport merült le a roncshoz, és próbálta meg kideríteni, hogy miért és hogyan süllyedt el a hordozó.