A brit fejlesztések közt (is) akadtak olyan szupernehéz páncélosok, melyek a legkevésbé sem feleltek meg a kor hadászati elvárásainak. Közéjük tartozott az 1944-ben tervezett A39 Tortoise (Teknősbéka) is. Egy 32 fontos páncéltörő ágyúval látták el, mely a próbák tapasztalatai szerint akár 1000 méterről is képes volt átütni a német harckocsik front- páncélzatát.
A tekintélyes méretű löveg számára kellően tágas tornyot kellett biztosítani, mely óriási célfelületet nyújtott, ennélfogva a páncélvédettséggel sem fukarkodhattak a mérnökök. Az A39 Tortoise legfontosabb felületeit 228 mm-es páncéllemezekből hegesztették össze, így nem meglepő, hogy a modell tömege elérte a 78 tonnát.
Mozgatását egy 12 hengeres Rolls-Royce Meteor motorra bízták, melynek 600 lóereje is kevésnek bizonyult a feladathoz. Az A39 terepjáró képessége is csapnivaló volt, bár a mérnökök széles lánctalppal látták el, hogy ésszerű értékre csökkenthessék a fajlagos talajnyomást. A jármű stratégiai mozgatása is siralmasnak ígérkezett: a Teknősbékát szinte lehetetlen volt szállítani, mozdításához több vontató volt szükséges, vasúti szállí- tása teljességgel reménytelennek tűnt, műszaki mentésére pedig szemernyi esély sem kínálkozott. A Tortoise csak páncélvédettség és tűzerő dolgában rendelkezett kiugróan jó képességekkel, minden más téren problémák sokaságával küszködő prototípusnak bizo- nyult — nem csoda, hogy a hat darabos kísérleti sorozat legyártása és tesztelése után a teljes programot berekesztették.
TECHNIKAI ADATOK
- Méretek: hosszúság 10,01 m; szélesség 3,90 m; magasság 3,04 m
- Súly: 78 000 kg
- Legénység: 7 fő
- Fegyverzet: egy QF 32 ágyú, három 7,92 mm-es Besa géppuska
- Páncélzat: 178-228 mm
- Hatótáv: 160 km (úton)
- Motor: egy 600 LE-s (450 kW) Rolls-Royce Meteor V12 benzinmotor
- Teljesítmény: max. sebessége úton 19 km/h; terepen 6 km/h