A németek a keleti fronton rendkívül szélsőséges időjárási körülmények között voltak kénytelenek harcolni. Járműveik gyakran vagy a sártengerben, vagy a méteres hóban akadtak el. Ez elsősorban az utánpótlást és hadfelszerelést szállító teherautókat érintet- te. A probléma megoldásaként született meg a Raupenschlepper Ost (RSO), azaz a "keleti vontató". A járművet az osztrák Steyr cég fejlesztette ki 1942-ben.
Az RSO igen egyszerű és igénytelen eszköz volt, éppen ezért kiválóan megfelelt a keleti hadszíntér nehéz terepviszonyainak. A jármű teljes egészében lánctalpas kivitelű volt. A talaj és az RSO alja közötti távolság elérte az 55 centimétert, így szinte minden terepen kiváló teljesítményt nyújtott. Az RSO-t két nagyobb szériában gyártották: 1942/44 között készültek a 01-es széria járművei, 1944-től gyártották a 03-as szériát. A háború végéig mintegy 28 000 RSO épült a Steyr, Klockner-Deutz-Magirus és Wanderer cégek üzeme- iben. Érdekes, de kis darabszámban készült változatok voltak még az úszóképes, de csökkentett méretű "hegyi RSO" és a különböző ágyúkkal szerelt "önjáró löveg" pél- dányok. Gyártottak még sebesültszállító, rádiós és műhelykocsi felépítményeket is.
TECHNIKAI ADATOK (RSO 01)
- Méretek: hosszúság 4,42 m; szélesség 1,99 m; magasság 2,53 m
- Súly: 5200 kg
- Személyzet: 2 fő
- Fegyverzet: az alapváltozatnál nincs
- Páncélzat: nincs
- Hatótáv: 300 km (úton)
- Motor: egy 85 LE-s Steyr V8 3.5L benzinmotor
- Teljesítmény: max. sebessége úton 17 km/h