U-123 német tengeralattjáró
Típus | IXB | |
Vízrebocsátás | 1939. ápr. 15. | AG Weser, Bremen |
Szolgálatba állítás | 1940. máj. 30. | Karl-Heinz Moehle |
Parancsnok | 40.05. - 41.05. 41.05. - 42.07. 42.08. - 44.06. |
Karl-Heinz Moehle tengerészkapitány |
Eredmények |
A három kapitánnyal 14 bevetésen 46 hajó, összesen 229.393 BRT elsüllyesztve, megrongálva 6 hajó, összesen 53.568 BRT. |
|
Sorsa |
1944. június 17-én befutott Lorientbe, ahol elsüllyedt augusztus 19-én. A franciák kiemelték 1945-ben és Blaison néven szolgálatba állították |
A világháború negyedik legsikeresebb német tengeralattjáróját, a IXB típusú U—123-ast a AG Weser gyártotta, Brémában. Az 1939. áprilisi vízrebocsátását követően 1940. május 30-én állították hadrendbe. Első parancsnoka Karl-Heinz Moehle tengerészkapitány lett, akivel négy harci bevetést teljesített, elsüllyesztve 16 szövetséges hajót. 1941 májusában a 28 éves Reinhard Hardegen-t nevezték ki a hajó parancsnokává, kinek irányítása alatt 1942 elején megnyitotta a harcot az amerikai vizeken (Paukenschlag-hadművelet).
Az U-123 a tengeren 1942. január-februárjában (Fotó: Bundesarchiv Bild)
Reinhard Hardegen első tapasztalatokat az U—124 tengeralattjárón szerezte, Georg-Wilhelm Schulz parancsnoksága alatt. Első hajóját (U—147) 1940 decemberében kapta meg, és 1941 márciusában első bevetésén már elsüllyesztette a norvég Augvald (4811 tonna) gőzöst. 1941. május 16-án vette át Karl-Heinz Moehle tengerészkapitánytól a rendkívül sikeres U—123-ast. Első bevetése ezzel a tengeralattjáróval 1941 nyarára te- hető Afrika nyugati vizein, ekkor Hardegen elsüllyesztett öt hajót összesen 21 507 tonna vízkiszorítással. A sikerek folytatódtak, 1941 októberében a brit HMS Aurania (13 984 ton- na) segédcirkálót torpedózta meg, amelyet súlyosan megrongált, és azt csak két romboló tudta bevontatni a legközelebbi kikötőbe.
Ezt követően 1941. december 3-án Lorient-ből kifutva az U—123 négy másik búvárhajóval együtt, és 1942 elején megnyitotta a harcot az amerikai vizeken; 1942. január 12-én előbb elsüllyesztette az angol Cyclops nevű teherhajót, majd következő két hétben összesen 53 173 tonna vízkiszorítással újabb kilenc hajót küldött a tenger fenekére.
1942 márciusában Hardegen az USA keleti partvidékén – második bevetése ezeken a vizeken – elsüllyesztet tíz újabb hajót összesen 57 170 tonna vízkiszorítással. Eredményei elismeréseként 1942. április 23-án a Vaskereszt Lovagkeresztje mellé megkapta a Tölgyfa- lombokat is. Csak májusban tért vissza a kieli kikötőbe, hogy elvégezzék az U—123-as javítási munkáit. 1942. július 31-én Hardegen a gotehafeni 27. flottilla oktatói posztjára helyezték, majd 1943 márciusától már a mürwiki tengeralattjáró-kiképző és torpedóiskola parancsnoka lett; innen került át a Torpedófegyverzeti Hivatalba (Torpedowaffenamt). 1944. március 1-jével korvettkapitányi rendfokozatot kapott. Végül 1945 februárjától a 6. tengerészgyalogos-ezred egyik zászlóaljának parancsnoki teendőit bízták rá. A háború után több mint egy évig angol hadifogságban volt, 1946 novemberében térhetett haza.
Az U—123-as parancsnokává – Hardegen után – 1942. augusztus 1-én a Vaskereszt Lo- vagkeresztjével szintén kitüntetett Horst von Schroeter-t nevezték ki, aki egészen 1944. június 17-ig irányította a tengeralattjárót.
Vissza az ismertebb tengeralattjárók listájához