Az M3 könnyűharckocsit a harctéri tapasztalatok alapján 1942 elején modernizálták, a továbbfejlesztett változat az M5 jelölést kapta, de a Stuart név maradt. (Az M4-et kihagy- ták, ezt az M4 Sherman közepes harckocsinak tartották meg). Az M5-ös hegesztett testtel, 60 fokban döntött, vastagabb páncélzattal és új motorral készült, lövegtornyát azonban egy az egyben átvették az M3A3-ról.
A járművet két összekapcsolt, összesen 220 LE-s Cadillac V-hengerelrendezésű motor hajtotta; 2074 darab készült belőle. 1942 őszétől az M5-öt felváltotta az M5A1, amely annyiban különbözött az eredeti M5-től, hogy a tornya hátsó részén egy kiszögellő "dobozban" kapott helyet az újabb, nagyobb hatótávolságú rádió, és menekülőnyílást vágtak a tank aljába. Ebből a változatból összesen 6810 db-ot gyártottak 1944 végéig.
Az amerikaiak eredetileg a háború végéig le akarták váltani a típust az M24 „Chaffee” könnyű harckocsival, de végül az M3-as, illetve származékai, az M5-ös és az M8-as is végigharcolta a világháborút.
TECHNIKAI ADATOK (M5A1)
- Méretek: hosszúság 4,84 m; szélesség 2,23 m; magasság 2,50 m (légvédelmi géppuskával együtt)
- Súly: 14 969 kg
- Személyzet: 4 fő
- Fegyverzet: egy 37 mm-es M6 vagy M44 ágyú; három 7,62 mm-es Browning M1919A4 géppuska
- Páncélzat: 10-64 mm
- Hatótáv: 160 km (úton)
- Motor: két összekapcsolt 220 LE-s (164 kW) Cadillac Series 42, Hydra-Matic sebességváltóval
- Teljesítmény: maximális sebessége úton 58 km/h
*Az M3, az M5 és M24-es amerikai könnyűharckocsik