Japán Oita körzetében született. Miután 1905-ben befejezte a tengerészeti akadémiát, 1909-ig a tüzérségi iskola hallgatója volt, majd a Tengerészeti Főiskolán folytatta tanulmányait 1915-ig. Nagyon gyorsan haladt felfelé a ranglétrán. Már 1931-ben ellentengernagy lett, s a vezérkarnál dolgozott. 1933-tól az egyesített flotta törzsfőnöke, altengernagyi rangot kap, majd kinevezik a katonai ügyek hivata- lának igazgatójává. 1937-ben a 4. flottát vezeti, majd 1938-ban a Kína elleni háborúban résztvevő 2. flotta élére kerül. 1940-től a japán birodalmi vezérkar had- műveleti osztályának vezetője.
1941-ben tengernaggyá léptették elő, és kinevezték Kure tengerparti tartomány prefektusává. Egy évvel később a Legfelső Katonai Tanács tagja.
A repülőszerencsétlenségben elhunyt Kogi tengernagy halála után 1944. március 31-én átveszi a japán haditengerészet főparancsnokságát. Meg van győződve arról, hogy az amerikaiakat csak úgy lehet legyőzni, ha döntő összecsapásra kényszerítve őket egész flottájukat megsemmisítik. Az első próbálkozásra 1944. májusban kerül sor, amikor az amerikaiak partra szállnak Új-Guineában, Biakon. Abban a hitben, hogy ez az ellenség döntő támadása, Tojoda megkezdi a Kon-hadműveletet, amelyhez a japán csapatokat át kell szállítani a Mariana-szigetekről Biakra.
Az akció nem sikerül, ráadásul az amerikai közép-csendes-óceáni flotta még meg is támadja a felkészületlen Mariana-szigeteket. Az A-Go fedőnevű új hadműveletben az ellenséges flottát a Palau-szigetek környékére akarják csalogatni. A japánok ekkor több mint 400 repülőgépükön és sok hajójukon kívül még az utolsó esélyt is elveszítik, hogy egyenlő erőket állítsanak szembe az amerikai haditengerészettel. Tojoda mégsem mond le a „végső összecsapás" tervéről. A következő öt hónapban még a SO-1 hadműveleti szakaszon irányítja a japán erőket a Leyte-öbölben az amerikai 2. és 7. flotta ellen vívott csatában. A nagyon gondosan előkészített akciónak van némi esélye a sikerre, de októberben kellő koordináció és légitámogatás nélkül, nem elég rugalmasan hajtják végre. A japánok utolsó repülőgép-hordozóikat is elveszítik anélkül, hogy komolyabb károkat okoznának az ellenségnek.
A japán hajóhad veresége végzetes csapást jelent a császári flottának: 3 csatahajót, 4 repülőgép-hordozót, 10 cirkálót, 9 rombolót veszítenek. Hajóik nagy része megsérül, és sok száz repülőgép is odavész. Az emberveszteséget 10 000 főre becsülik. A japán hadi- tengerészet Tojoda parancsára végrehajtott utolsó hadművelete az Okinawa elleni 1945. áprilisi támadás. A parancsára oda küldött Yamato-t még célba érése előtt elsüllyesztik.
1945. májustól Tojoda a japán haditengerészet vezérkari főnöke. A háború utolsó hónap- jaiban ő szervezi meg és irányítja a kamikázék akcióit az amerikai hajók ellen. Umedzu és Anami mellett ő a feltétel nélküli megadás bármely formáját ellenző „hajthatatlanok tri- umvirátusának" harmadik tagja. Japán veresége után emberiség elleni bűntett vádjával a Nemzetközi Katonai Törvényszék elé állítják, és háborús bűnösként elítélik. 1949-ben szabadult a börtönből. Egy év múlva, 1950-ben jelenik meg „A császár utolsó flottája" c. könyve. 1957-ben Tokióban hal meg.
*Vissza a „Ki kicsoda” oldalra