Együléses, zuhanóbombázó és földi erőket támogató repülőgép. A Hs 123-ast 1934-ben tervezték, 1935-ben repült először, és 1936-ban állították szolgálatba. Repültek vele a spanyol polgárháborúban, és bár 1939-ben már elavultnak számított, hozzájárult Németország kezdeti sikereihez, de még 1945-ben is fontos szerepet játszott a partizánok elleni harcokban.
Erős, kétfedelű repülőgép volt, vászonnal borított fém sárkánnyal, mereven beépített futóművel, nyitott pilótaüléssel. Bár eredetileg zuhanóbombázónak tervezték, leginkább a földi csapatok támogatására használták. Korlátozott teljesítménye és viszonylag kis tűzerejű fegyverzete ellenére – nagy szerkezeti szilárdságának, jó vezethetőségének és stabilitásának köszönhetően – itt is jól bevált. A 604 darab Hs 123A-1 változat gyártása 1938-ban befejeződött, de a repülőgép olyan megbízhatónak bizonyult, hogy a világ- háború során szóba került a típus ismételt gyártásba állítása.
TECHNIKAI ADATOK (Hs 123A-1)
- Hossz: 8,66 m
- Magasság: 3,74 m
- Fesztávolság: 10,51 m
- Hatótáv: 480 km
- Személyzet: 1 fő
- Csúcsmagasság: 4100 m
- Szerkezeti tömeg: 1420 kg (max. felszálló tömeg: 2350 kg)
- Csúcssebesség: 290 km/h, emelkedőképesség 200 m-re 4 perc 24 mp alatt
- Fegyverzet: két 7,92 mm-es mereven beépített géppuska a pilótafülke előtti törzs tetején, és 450 kg-os bombateher külső megerősített pontokon
- Hajtómű: egy 730 Le-s (544 kW) BMW 132A-3 típusú, kilenchengeres csillagmotor