A II. világháború fegyverei, járművei

Ismertebb tengeralattjárók - S-13

2018. május 04. - Habitus

 

S-13 szovjet tengeralattjáró szovjet.gif


Osztály: S (Srednaja/Stalinec)
Jelzés: C-13
Építő: Krasnoje Sormovo (Gorkij, 112-es üzem)
Építés kezdete: 1938. okt. 19.
Vízrebocsátás: 1939. ápr. 25.
Szolgálatba állítás: 1941. júl. 31.
Szolgálat vége: 1954. szeptember 7.
Sorsa: Szétbontva 1956. december 17.

A szovjet (Stalinec IX-bis széria) osztályú S—13 tengeralattjárót a gorkiji hajógyár 112-es üzemében kezdték el építeni 1938-ban, majd 1941. július 31-i szolgálatba állítását követő- en a Balti Flottához vezényelték, ekkor még Pavel Malantyenko kapitány parancsnoksága alatt. Több őrjárat teljesítése után, 1943 elejétől Alexandr Ivanovics Marineszkot nevezték ki a hajó kapitányának.

1945 januárjában az S—13-as Stolpmünde (ma a lengyelországi Ustka) magasságában járőrözött. Ekkoriban szovjet csapatok előretörése miatt már németek százezrei mene- kültek Poroszországból nyugat felé. A Gotenhafen kikötőjében (Danzig közelében) lévő számos hajó volt az utolsó reménységük. 1945. január 21- én Dönitz tengernagy elren- delte a Hannibál-hadműveletet: minden német hajónak mentenie kellett mindazt, amit lehetett. Elsősorban a tengeralattjárók kadétjait és a hadianyagot menekítették nyugatra, de a szabad hajótereket menekülő öregekkel, nőkkel és gyerekekkel töltötték meg. Az 1500 utasra és 500 főnyi személyzetre tervezett Wilhelm Gustloff-on is több mint 10 ezer ember zsúfolódott össze, köztük 4 ezer gyermek. A hajó január 30-án este indult el. (A Gustloff-ot 1937-ben bocsátották vízre, 208 m hosszú, 24 m széles volt.) 

gustloff.jpg

Wilhelm Gustloff egy háború előtti képen

Éjszaka az S—13 felfedezte a kivilágított hajót, és három torpedóval elsüllyesztette; a ha- jóról csak 1239 embert tudott a két kísérőhajó kimenteni, több mint 9 ezren a jeges vízbe vesztek. Ez volt a hajózás legnagyobb katasztrófája, mellette eltörpül a Titanic esete. Alig másfél héttel később, 1945. február 9. éjszakáján az S—13-as elsüllyesztette a General Ste- uben kórházhajót is, az ezen tartózkodó 5 ezer menekültből alig 600 főt tudtak kimenteni.

Így lett Marineszko* a legeredményesebb szovjet tengeralattjáró-parancsnok az elsüly- lyesztett tonnatartalom alapján. (Wilhelm Gustloff 25 484 BRT, General Steuben 14 660 BRT – és megközelítőleg 15 ezer halott…)

Karl Dönitz 1945. január 21-én adott parancsot a Hannibál-hadművelet megkezdésére, mely minden idők legnagyobb evakuálási akciójának bizonyult. A német haditengerészet mintegy 350 hajóval 2,2 millió embert szállított a kelet- és nyugat-poroszországi, valamint pomerániai kikötőkből Schleswig-Holsteinbe és Dániába.

*1990-ben, halála után sok évvel Marineszko kapitány a Gustloff és a Steuben elsüllyesz- téséért posztumusz megkapta a Szovjetunió Hőse aranycsillagát – Mihail Gorbacsovtól.

Vissza az ismertebb tengeralattjárók listájához

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr4713890980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása