U-14 német tengeralattjáró
Típus |
IIB | |
Vízrebocsátás | 1935. júl. 6. | Deutsche Werke, Kiel |
Szolgálatba állítás | 1936. jan. 18. | Viktor Oehrn |
Parancsnok | 36.01. - 37.10. 37.10. - 39.10. 39.10. - 40.06. 40.06. - 40.08. 40.08. - 40.09. 40.09. - 41.05. 41.05. - 42.02. 42.02. - 42.06. 42.07. - 43.07. 43.07. - 44.07. 44.07. - 45.03. |
Victor Oehrn tengerészkapitány |
Eredmények |
Hat bevetésen elsüllyesztve 9 hajó összesen 12.344 BRT vízkiszorítással. |
|
Sorsa |
Saját legénysége süllyesztette el1945. május 2-án, Wilhelmshaven-ben. |
Az IIB típusú U—14-est a Deutsche Werke gyártotta, Kielben. 1936. január 18-i szolgálat- ba állítását követően parancsnokává azt a Viktor Oehrnt nevezték ki, aki a későbbiekben 23 hajó (103.821 BRT) elsüllyesztésével az egyik legsikeresebb és Lovagkereszttel kitün- tetett német tengeralattjáró-parancsnok lett a második világháborúban. Oehrn ugyan az U—14-essel nem hajtott végre harci bevetést, de az őt követő Horst Wellner már igen; az ő parancsnoksága alatt az U—14 valószínűleg az első hadihajó volt a világháború folya- mán, amely megtámadott egy másik hadihajót, a lengyel Sep tengeralattjárót 1939. szeptember 3-án 20 óra 22 perckor. Az általa kilőtt torpedó azonban idő előtt felrobbant, megközelítőleg 200 méterre a lengyel búvárhajótól, amelyet így csak megrongált.
1939. október 19-én már Herbert Wohlfarth kapott parancsnoki kinevezést a hajóra. A későbbi igen sikeres tengeralattjáró-parancsnok (21 elsüllyesztett hajó, 66.032 BRT) már az U—14-essel is bizonyított: négy őrjárat alatt 9 hajót (12.344 BRT) süllyesztett el. Ezt követően a tengeralattjáró nem került harci bevetésbe, 1940 nyarától a háború végéig kiképző/iskolahajóként szolgált a Balti-tengeren.
Vissza az ismertebb tengeralattjárók listájához