A CDL (Canal Defence Light – csatornavédő-fényszóró – álcázásként kapta ezt a nevet) alapötlete az volt, hogy az éjszakai harcmező megvilágítására egy harckocsi tornyát nagy teljesítményű fényszóróval váltják fel. Az ötletet először a 30-as években vetették fel, és 1939-re fényszóróval felszerelt torony már készen állt a sorozatgyártásra.
Közel 300 tornyot rendeltek, amelyeket kezdetben Matilda Mk. II, majd Grant harckocsik- ra szereltek fel. A brit haderő két ilyen dandárt állított fel, egyet Nagy-Britanniában, egyet pedig Észak-Afrikában. A fényszórót egy zsaluzat mögött helyezték el, amelyet szükség szerint tudtak nyitni, zárni, így villogtathatták is a fényt. A típus különböző okok miatt sohasem került bevetésre, és csupán arra használták, hogy folyamátkeléseket és más hasonló éjszakai csapatmozgásokat világítsanak meg vele. Valószínűleg ez volt a legjobb megoldás, mert a hasonló szovjet kísérletek harc közben katasztrofális következménye- ket eredményeztek.
TECHNIKAI ADATOK
- Méretek - hosszúság 5,61 m; szélesség 2,59 m; magasság 2,51 mm
- Súly: 26 000 kg
- Személyzet: 3-4 fő
- Fegyverzet: egy 75 mm-es ágyú a törzsben; egy 37 mm-es ágyú a toronyban; egy 7,62 mm géppuska
- Páncélzat: 12-38 mm
- Hatótáv: 257 km (úton)
- Motor: egy 340 LE-s (253,5 kW) teljesítményű Continental R-975-EC2 csillag elrendezésű benzinmotor
- Teljesítmény: max. sebessége úton 40 km/h; gázlóképesség 1,02 m; lépcsőmászó képesség 0,61 m; árokáthidaló képesség 1,91 m