A Dinamó-hadművelet (Operation Dynamo) során a második világháborúban a brit haderő több mint 300 000 szövetséges (brit, francia és belga) katonát mentett ki a német csapatok által körbezárt Dunkerque térségéből 1940. május 26. és június 3. között.
A Dinamó-hadművelet (Operation Dynamo) során a második világháborúban a brit haderő több mint 300 000 szövetséges (brit, francia és belga) katonát mentett ki a német csapatok által körbezárt Dunkerque térségéből 1940. május 26. és június 3. között.
A Trento- és a Zara-osztály után mindenképp ejteni kell pár szót a Bolzano nehézcirkálóról, amely mindkét osztály „féltestvére” volt. Egyedi cirkálóként épült, ötvözte az elődtípusok tulajdonságait: fő fegyverzete a Zara ágyúinak köszönhetően javult, de a légvédelmi fegy- verzet és a páncélzata gyenge maradt, ezért szinte haszontalan fejlesztésnek bizonyult.
A Trento-osztály egységei, a Trento és a Trieste voltak az olasz Királyi Haditengerészet első nehézcirkálói. Neveiket az I. világháború után Olaszországhoz csatolt városokról kapták.
A Matapan-foknál vívott tengeri csatában az olasz haditengerészet elvesztett egy majdnem teljes nehézcirkáló osztályt. Az itt elpusztult, az 1930/31-ben vízrebocsátott Zara-osztály hajóit eredetileg könnyű-, majd később nehézcirkáló-típusként vették lajstromba. Összesen 4 egysége készült el: a Zara, a Fiume, a Pola és a Gorizia.
1940-ben az olasz haditengerészet egységei nem rendelkeznek megfelelő légvédelemmel, és nincsenek radarjaik sem. Emiatt a július 9-i Punta Stilo-i, a július 19-i spadai, a november 27-i teuladai vereség után a Regia Marina sokkal hátrányosabb helyzetben van, mint az angolok.
A kétmotoros romboló (Zerstörer) és gyorsbombázó repülőgépet a Messerschmitt Bf-110 utódának tervezték. Bár az első felszállására már 1939-ben sor került, a sorozatgyártás a gép rossz repülőtulajdonságai miatt csak 1941-ben kezdődött el.
Ez az olcsó, kicsi, de erős repülőgép a Fokker utolsó sorozatgyártott vadászgépe volt. Teljesítménye kielégítette a korabeli követelményeket, harcolt Németország és a Szovjetunió ellen is, eredményesen vette fel a harcot a II. világháború elejének legfejlettebb repülőivel szemben is. Finnországban egészen 1944-ig gyártották és 1949-ig teljesített szolgálatot.
A Fiat G-50 Freccia (’Nyíl’) az első saját gyártású egyfedelű, együléses vadászgépe volt az olasz hadseregnek. Evolúciós szempontból összekötő láncszemet alkotott a korábbi kétfedelű és a későbbi önhordó egyfedelű gépek között. A pilótafülkénél felmagasodó törzsrész, az egész törzs szerkezete még a kétfedelű ősökre utal, míg a futómű-behúzó mechanizmus és a teljesen áttervezett szárny már a jövőbe mutat.
1939-ben Werner von Braun javasolta elsőként egy függőlegesen felszálló rakéta-repülő tervezését, és Erich Bachem adott neki rövid életet, aki az ötletből ezt az olcsó, egyszerű, ámde nagyon erős rakétahajtóműves, rövidtávú elfogó vadászgépet megalkotta.
A német és magyar hadvezetés eleinte Budapestet is "nyílt várossá" akarta nyilvánítani, mint pl. Rómát, hogy megkímélje a teljesen felesleges ostromtól. December elején Hitler azonban másképp döntött, és „utolsó töltényig tartandó erődnek" (Festung Budapest) nyilvánította a magyar fővárost, melyet háztól házig kell védeni.