A II. világháború fegyverei, járművei

Trento-osztályú cirkálók [483.]

2025. szeptember 19. - Habitus

A Trento-osztály egységei, a Trento és a Trieste voltak az olasz Királyi Haditengerészet első nehézcirkálói. Neveiket az I. világháború után Olaszországhoz csatolt városokról kapták.

trento0.jpg

Tovább

Zara-osztályú olasz nehézcirkálók [482.]

A Matapan-foknál vívott tengeri csatában az olasz haditengerészet elvesztett egy majdnem teljes nehézcirkáló osztályt. Az itt elpusztult, az 1930/31-ben vízrebocsátott Zara-osztály hajóit eredetileg könnyű-, majd később nehézcirkáló-típusként vették lajstromba. Összesen 4 egysége készült el: a Zara, a Fiume, a Pola és a Gorizia.

zara0.jpg

Tovább

Matapan-foki csata, 1941 márciusa [481.]

1940-ben az olasz haditengerészet egységei nem rendelkeznek megfelelő légvédelemmel, és nincsenek radarjaik sem. Emiatt a július 9-i Punta Stilo-i, a július 19-i spadai, a november 27-i teuladai vereség után a Regia Marina sokkal hátrányosabb helyzetben van, mint az angolok.

matapan0.jpg

Tovább

Messerschmitt Me-210 [480.]

A második világháború legrosszabb német repülőgépe?

A kétmotoros romboló (Zerstörer) és gyorsbombázó repülőgépet a Messerschmitt Bf-110 utódának tervezték. Bár az első felszállására már 1939-ben sor került, a sorozatgyártás a gép rossz repülőtulajdonságai miatt csak 1941-ben kezdődött el.

me210-0_1.jpg

Tovább

Kicsi és olcsó: a Fokker D.XXI vadászgép [479.]

Ez az olcsó, kicsi, de erős repülőgép a Fokker utolsó sorozatgyártott vadászgépe volt. Teljesítménye kielégítette a korabeli követelményeket, harcolt Németország és a Szovjetunió ellen is, eredményesen vette fel a harcot a II. világháború elejének legfejlettebb repülőivel szemben is. Finnországban egészen 1944-ig gyártották és 1949-ig teljesített szolgálatot.

fokker0.jpg

Tovább

Fiat G.50 'Freccia' vadászgép [478.]

A Fiat G-50 Freccia (’Nyíl’) az első saját gyártású egyfedelű, együléses vadászgépe volt az olasz hadseregnek. Evolúciós szempontból összekötő láncszemet alkotott a korábbi kétfedelű és a későbbi önhordó egyfedelű gépek között. A pilótafülkénél felmagasodó törzsrész, az egész törzs szerkezete még a kétfedelű ősökre utal, míg a futómű-behúzó mechanizmus és a teljesen áttervezett szárny már a jövőbe mutat.

g50-0.jpg

Tovább

Egy különlegesség: Bachem Ba-349 ’Natter’ [477.]

Függőlegesen felszálló, rakétahajtóműves vadász.

1939-ben Werner von Braun javasolta elsőként egy függőlegesen felszálló rakéta-repülő tervezését, és Erich Bachem adott neki rövid életet, aki az ötletből ezt az olcsó, egyszerű, ámde nagyon erős rakétahajtóműves, rövidtávú elfogó vadászgépet megalkotta.

ba0.jpg

Tovább

Történetek - Friessner a „Budapest-problémáról” [476.]

A német és magyar hadvezetés eleinte Budapestet is "nyílt várossá" akarta nyilvánítani, mint pl. Rómát, hogy megkímélje a teljesen felesleges ostromtól. December elején Hitler azonban másképp döntött, és „utolsó töltényig tartandó erődnek" (Festung Budapest) nyilvánította a magyar fővárost, melyet háztól házig kell védeni.

mo_bomb0.jpg

Tovább

Történetek - Ahol lehallgatták Hitler tábornokait [475.]

 1939 őszén a Brit Hadügyminisztérium lefoglalt egy nagy, Trent Park nevű kastélyt Észak-Londonban. A házat „különleges célokra” szánták, és az ott végzett munkálatokat szigorúan titokban tartották. Egyetlen helyi lakosnak sem volt fogalma arról, hogy mi történik itt.

tabornokok3.jpg

Tovább

A müncheni egyezmény 1938. [474.]

1938. szeptember 30-án, a kora hajnali órákban született meg a müncheni egyezmény, melyben Mussolini olasz diktátor, Daladier francia és Chamberlain brit miniszterelnök jóváhagyták Hitler területi követeléseit Csehszlovákiával szemben.

mucheni-e0.jpg

Tovább
süti beállítások módosítása