A39 ’Tortoise’ szupernehéz harckocsi

2017. november 10. - Habitus

A brit fejlesztések közt (is) akadtak olyan szupernehéz páncélosok, melyek a legkevésbé sem feleltek meg a kor hadászati elvárásainak. Közéjük tartozott az 1944-ben tervezett A39 Tortoise (Teknősbéka) is. Egy 32 fontos páncéltörő ágyúval látták el, mely a próbák tapasztalatai szerint akár 1000 méterről is képes volt átütni a német harckocsik front- páncélzatát.

tortoise.jpg

A tekintélyes méretű löveg számára kellően tágas tornyot kellett biztosítani, mely óriási célfelületet nyújtott, ennélfogva a páncélvédettséggel sem fukarkodhattak a mérnökök. Az A39 Tortoise legfontosabb felületeit 228 mm-es páncéllemezekből hegesztették össze, így nem meglepő, hogy a modell tömege elérte a 78 tonnát.

Mozgatását egy 12 hengeres Rolls-Royce Meteor motorra bízták, melynek 600 lóereje is kevésnek bizonyult a feladathoz. Az A39 terepjáró képessége is csapnivaló volt, bár a mérnökök széles lánctalppal látták el, hogy ésszerű értékre csökkenthessék a fajlagos talajnyomást. A jármű stratégiai mozgatása is siralmasnak ígérkezett: a Teknősbékát szinte lehetetlen volt szállítani, mozdításához több vontató volt szükséges, vasúti szállí- tása teljességgel reménytelennek tűnt, műszaki mentésére pedig szemernyi esély sem kínálkozott. A Tortoise csak páncélvédettség és tűzerő dolgában rendelkezett kiugróan jó képességekkel, minden más téren problémák sokaságával küszködő prototípusnak bizo- nyult — nem csoda, hogy a hat darabos kísérleti sorozat legyártása és tesztelése után a teljes programot berekesztették.

TECHNIKAI ADATOK

  • Méretek: hosszúság 10,01 m; szélesség 3,90 m; magasság 3,04 m
  • Súly: 78 000 kg
  • Legénység: 7 fő
  • Fegyverzet: egy QF 32 ágyú, három 7,92 mm-es Besa géppuska
  • Páncélzat: 178-228 mm
  • Hatótáv: 160 km (úton)
  • Motor: egy 600 LE-s (450 kW) Rolls-Royce Meteor V12 benzinmotor
  • Teljesítmény: max. sebessége úton 19 km/h; terepen 6 km/h

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr8613228863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.