Ruhrstahl/Kramer X-4 levegő-levegő rakéta

2017. november 17. - Habitus

Dr. Kramer 1944 áprilisában elkezdett tervezni egy kisméretű légiharc-rakétát. Ezt kife- jezetten a Fw-190-eseknek szánták, és kezdetben az RLM 8-344 jelzéssel, majd az X-széria jelöléseivel sorolták be. A folyékony-hajtóanyagú rakétahajtómű tervezését a BMW vette át. A választás a vezetékes irányításra esett.

x4.jpg

A kezdeti hűtőteremben, forgó-, és gyorsuló-berendezéseken végzett kísérletek után a rakétát 1944 késő nyarán kísérelték meg először felbocsátani a földről. Öt sikeres start következett a bielefeldi kilövőállásról, ezután repülőgépekről folytatták a teszteket. Az X-4 szerkezetileg és a távvezérlés szempontjából a háború végére sorozatéretté vált. Meg- mutatkozott, hogy a vezetékes irányítás 0,9 Mach-ig kielégítő tulajdonságokkal bír, de magasabb sebesség esetén fel kell, hogy váltsa a rádióvezérlés. Ezzel szemben nehéz- ségek adódtak a BMW-hajtóművel, emiatt az X-4 első szériája lőporos hajtóművet kapott, amit Schmidding fejlesztett ki 109-603 jelzés alatt és aminek ömlesztett diglikol-lőpor- töltete 150 kp tolóerőt biztosított 8 másodpercre. Végül egy X-4-es sem került bevetésre.

TECHNIKAI ADATOK

  • Méretek: fesztávolság 0,575 m; hossz: 1.907 m
  • Súly: 60 kg
  • Felépítés: Központi lövedéktest keresztben elhelyezett nyilazott szárnyakkal és vezérsíkokkal. A törzs 450 mm hosszú elülső része 10 mm-es acéllemezből. A középső, illetve a farokrész könnyűfém-héjszerkezetű. A szárnyak 320 mm hosszúak, anyaguk hengerelt könnyűfémlemez.
  • Irányítás: Vezetékes távvezérlés. A két szárnyvégen található áramvonalas testek fogadták be a tekercseket, amelyekről 5500 m hosszú, 0,2 mm átmérőjű szigetelt vezeték csévélődött le a kilövés után. A vezetékek egy irányítóberendezéssel voltak összekötve a hordozógépen. A másik két szárnyvégen világítópatronok voltak, hogy követni tudják a röppályát.
  • Robbanótöltet: a fejrész 450 mm hosszan 10 mm-es acéllemezzel borítva, 20 kg nagy hatóerejű robbanótöltettel
  • Indítási mód: repülőgépről – indító-kampók a törzsön
  • Hajtómű: egy 22 másodpercig működő 140 kp-os BMW 109-548 folyadék-hajtóanyagú rakéta

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr2013294181

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.