Horten IX (Ho-229) csupaszárny repülőgép [101.]

2018. augusztus 20. - Habitus

Na, véget ért a (rövid) nyaralás, az IL-2 'Sturmovik' után következzék egy valóban különleges repülőgép, a csupaszárny Horten IX. A Horten típusjelzés a kevésbé ismertek közé tartozik. Ez érthető abból a szempontból, hogy a Horten jelű gépek sohasem kerültek harci alkalmazásba, sorozatgyártásuknak pedig véget vetett Németország összeroppanása. Méltatlan azonban az ismeretlenség, ha figyelembe vesszük, hogy a csupaszárny repülőgépek forradalmi — és ma is használt — ötletét először ők ültették át sikeresen a gyakorlatba.

ho229-sz1.jpg

A Horten fivérek (Reimar és Walter) Németországban nőttek fel, a repülés hőskorában. Széles terük volt az újabbnál újabb elképzeléseknek, de annál csekélyebb lehetőség volt megvalósításukra. A Horten fivérek szerencsések voltak: szüleik oly mértékben támogat- ták terveiket, hogy még az ebédlőben is repülőgépeket szereltek össze. Közülük Reimar volt az, akit kezdettől fogva a csupaszárny repülőgépek (Nurflügel) érdekeltek. Az akkori gépek általában számos stabilizáló felülettel, rögzítő-, feszítőhúrokkal, drótokkal rendel- keztek, tehát az egyetlen szárnyból álló gép meglehetősen újszerű elgondolás volt.

A háború

A második világháborúban Reimar és Walter először Me-109-es vadászpilótaként vettek részt. Később visszatértek a tervezőasztalhoz, de terveik legfeljebb a prototípusig jutot- tak el. 1943 márciusában azonban megváltozott a helyzet. Hermann Göring kijelentette a repülőgépipar képviselőinek, hogy a továbbiakban csak olyan új repülőgéptervek számít- hatnak gyártási megbízásra, melyek eleget tesznek a "3x1000" követelményrendszernek.

ho229-7.jpg

A Horten-testvérek: Walter (balra) és Reimar (jobbra)

Ez annyit jelentett, hogy az új gépnek 1000 km/órás sebességet kell elérnie, 1000 kg bombát szállítania és rendelkeznie kell 1000 kilométeres hatótávolsággal. Ugyanekkor a Horten fivérek hozzájutottak a Junkers 004-es sugárhajtómű teljesítménygörbéihez, és eszelős ütemben megkezdték az új vadászbombázó tervezését.

A Horten IX

A Horten IX-es, amely a sorozatgyártásban Ho-229-es jelöléssel szerepelt, az első csupa- szárny harci repülőgép, amely — ha harcban nem is vett részt — elvégezte a próbarepü- léseit, és sikeres konstrukciónak bizonyult. A gép nagyrészt fából készült, amit egyrészt Németország nyersanyaghiánya indokolt, másrészt pedig a tervek szerint számos előny- nyel járt. Így például a Ho-229-es radarral csak nehezen lett volna észlelhető; a faépítésű szerkezet rendkívül könnyű, és a kísérletek szerint jóval sérülésállóbb, mint a fémszárny.

ho229rajz2.jpg

Ez talán első hallásra nem tűnik ésszerűnek, de az akkor elterjedt 20 mm-es lövedékekkel végzett próbák azt mutatták, hogy míg a fából készült szárny egyszerűen csak kilyukad, addig egyetlen találattól a fémszárny elveszítheti felhajtóerejét az egész felület torzulása miatt. Fontos szempont volt az is, hogy képzetlen munkások könnyebben és hatékonyab- ban dolgoztak fával, mint fémmel, és az eszközigény is szerényebb. Az orrborda például fenyőből készült, amelyet két furnérlemez közé rögzítettek. Ennek elkészítése 10 percet vett igénybe. A radarral való észlelhetőség csökkentését szolgálta a borítás is, amely vé- kony furnérlemez-rétegekből állt, melyek közé fűrészporból, ragasztóból és szénporból készült keverék került.

A prototípusok építése során számos nehézséggel kellett szembenézni. Nemcsak az álta- lános alkatrészhiány, hanem a szervezetlenség is problémákat okozott. Ezek részben arra vezethetők vissza, hogy a Horten-iroda nem tartozott a nagy cégek közé. Így történhetett meg, hogy a hajtóműveket szállító Junkers "elfelejtette" értesíteni a tervezőket a moto- rok módosításáról, és a 60 cm átmérőjű eredeti sugárhajtóműre felkészített gépet a 80 cm-es hajtóművek megérkeztekor teljesen át kellett tervezni. Ekkor már arra is rákény- szerültek, hogy kiselejtezett gépek futóműveit és egyéb alkatrészeit építsék be.

ho229-3.jpg

ho229-4.jpg

Ho-229 a próbarepülés előtt - 1945 februárja

A nehézségek ellenére a prototípus elkészült, és 1945 februárjában Erwin Ziller hadnagy fel is szállhatott vele. A próbarepülés után a Légügyi Minisztérium azonnal megrendelte a 40 példányból álló nullszériát, amelynek legyártására (Ho-229 jelzéssel) a gothai vagon- gyárat jelölték ki. (Innen ered a bizonytalanság a gép típusjelét illetően, ugyanis néhány forrás Go-229 néven említi.)

Még három vagy négy repülésre került sor, míg február 18-án bekövetkezett a tragédia. Az időjárás teljesen alkalmatlan volt a repüléshez, ködös, felhős volt az ég, a látási viszo- nyok rendkívül rosszak, a talaj sáros és puha. Erwin Ziller mégis felszállt, és hamarosan eltűnt a ködben. A repülés során az egyik hajtómű leállt, szerencsétlen módon éppen az, amely a hidraulikanyomást szolgáltatta. A kiegészítő rendszer ugyan lehetővé tette a futómű és a féklapok kiengedését, visszahúzásukat azonban nem. Az egy hajtóművel repülő gép így irányíthatatlanná vált, és Ziller kénytelen volt a repülőtér előtt a földre szállni. Ekkor a repülőgép egy árokba csúszott és felborult. Ziller nem élte túl a balesetet.

ho229-6.jpg

A gothai gyárat 1945 áprilisában foglalták el az amerikai csapatok. Ekkor már több típus- változat is gyártásban volt: kétüléses vadászgépek, együléses vadászbombázók és gya- korlóváltozatok. Egy gépvázat az Egyesült Államokba szállítottak, két gépet a szovjetek is zsákmányoltak, de a jelek szerint nem használták fel őket saját terveikhez.

ho229-5.jpg

ho229-2.jpg

A V3 jelű gép a múzeumban

A Horten fivérek túlélték a III. Birodalom összeomlását és Argentínába emigráltak, ahol továbbra is repülőgépek tervezésével foglalkoztak. Reimar Horten 1994-ben, Walter Horten pedig 1998-ban halt meg. Az egyetlen fennmaradt példány – a V-3-as prototípus – az amerikai National Air and Space Museumban található. Érthetetlen módon a restaurálására nem került sor, állapota folyamatosan romlik.

(Forrás: Index / Brumi)

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr2014191559

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.