Matilda gyalogsági harckocsik [36.]

2017. december 09. - Habitus

A brit taktikai elképzelések a két világháború között pontosan meghatározták az ún. gyalogsági harckocsi fogalmát. A gyalogságot támogató harckocsi (infantry tank) vastag páncélozású, jó terepjáró képességekkel rendelkezik és géppuskákkal van felfegyverezve. A gyorsaság nem volt elsőrendű követelmény, a gyalogsági harckocsit – mint neve mutatja – a gyalogság közvetlen támogatására szánták.

matilda2sz1.jpg

Az 1920-as években kifejlesztett angol gyalogsági harckocsik átlagos páncélvastagsága 14 mm körül mozgott. Ez elégséges volt a kiskaliberű páncéltörő kézifegyverekkel szem- ben, de harmincas években a magas torkolati sebességű, speciális páncéltörő ágyúk tömeges elterjedése megváltoztatta ezt a helyzetet. A gyalogsági harckocsival szemben támasztott követelmények megnövekedtek: a 37 mm-es páncéltörő ágyúk lövedékeinek már nem állt ellen a 14-20 mm-es páncélzat, jelentős páncélvastagításra volt szükség.

Az angol hadügyminisztérium új gyalogsági harckocsitípus kifejlesztésével bízta meg a Vickers-Armstrong gépgyárat; az új tank főkonstruktőre Sir John Carden volt. Az ő nevéhez is fűződik, többek között a Carden-Loyd törpeharckocsi megtervezése, amely nagymértékben befolyásolta a harmincas évek harckocsikonstrukcióit.

matilda1r.jpg

Carden kezét a tervezéskor megkötötték a hadügyminisztérium illetékesei, akik előre ki- kötötték a majdan sorozatban gyártandó tank árát; ez a pénzösszeg eléggé csekély volt, és Sir John Carden kénytelen volt lemondani csaknem az összes jelentősebb javításról. Munkájának eredménye az A11-es tank volt, vagy más néven a Mk I Matilda gyalogsági harckocsi. A jármű ára az előírt szint alatt maradt, és ez megmutatkozott a szerkezetén is; a felhasznált futómű ugyanolyan volt, mint héttonnás Vickers könnyűharckocsi futóműve – azzal a különbséggel, hogy a Matilda I súlya meghaladta a 11 tonnát, és ezzel majdnem kétszeresen volt túlterhelve az amúgy sem túl megbízható futóműrendszer.

matilda1-1.jpg

A tank ezzel leginkább egy csámpás kacsára hasonlított – az angol katonák csak Donald kacsának becézték az A11-et. A tankba épített 52 kW teljesítményű Ford motor szintén elégtelen és túlterhelt volt a 11 177 kg-os harckocsi mozgatásakor. De legsúlyosabb hátrány a megfelelő fegyverzet teljes hiánya volt; a tank csak egy 7,7 mm-es Vickers géppuskával volt felfegyverezve. Ezt később egy 12,7 mm-es (félhüvelykes) géppuskával helyettesítették, ami egy kissé ugyan megnövelte a tank tűzerejét, de tovább csökken- tette a már amúgy is kényelmetlen, kicsi, egyszemélyes forgótorony belső terét.

matilda1-3.jpg

A harckocsi egyetlen pozitív tulajdonsága a páncélvastagság volt; ez 10 és 60 mm között változott, és sebezhetetlenné tette a tankot a standard 37 mm-es páncéltörő lövedékek- kel szemben; egészen 1940-ig a világ legjobban páncélozott tankjai közé tartozott.

Az angol hadsereg szakértői gyorsan felismerték a kétszemélyes, gyenge fegyverzetű harckocsi korlátozott taktikai lehetőségeit, előbb lassították a jármű gyártását, majd 139 legyártott darab után teljesen leállították. Ekkor egy új gyalogsági harckocsi tervezésébe fogtak, amely az A12 nevet kapta, de leginkább Mk II Matilda II néven vált ismertté.

matilda2r.jpg

A harckocsit az angol hadsereg gépesítéséért felelős bizottság konstrukciós osztálya ter- vezte. A tervek alapjául az A7 prototípus szerkezete szolgált, amelyet 1932-ben építettek meg. A konstruktőrök egy az egyben felhasználták az A7-es alvázát, de megerősítették a futóművet, hogy nagyobb súly hordozására legyen képes. Hajtóműként két darab 87 LE-s AEC dízelmotort alkalmaztak, Wilson-sebességváltóval. A Matilda I-el ellentétben a Matil- da II nem kettő, hanem négy személyes volt, tágasabb tornyában egy 7,7 mm-es (0,303 hüvelykes) Vickers géppuska mellett egy kétfontos páncéltörő ágyú is helyet kapott.

matilda2-1.jpg

A harckocsi teljes súlya 26 900 kg volt. Nem készült belőle prototípus, a megtervezett jármű gyártását közvetlenül a rajzasztalról rendelték meg, ami meglehetősen szokatlan és kockázatos döntés volt, de a Matilda II stabil konstrukciónak bizonyult, és már a kez- detektől fogva jól helytállt a hadsereg próbáin.

Ez volt az első brit harckocsi, amelyet nagyméretű öntött szerkezeti részekből állítottak össze. Mivel Angliában nem volt olyan gépgyár, amelynek tapasztalata lett volna ilyen nagyméretű páncélszerkezetek gyártásával és összeállításával, a jármű részeinek önté- sével és összeállításával a warringtoni Vulcan öntödét bízták meg. A Matilda II páncél- zatának vastagsága 20 és 78 mm között változott, ez biztonságos védelmet nyújtott a II. világháború első felében a kisebb kaliberű (20 mm, 37 mm, 50 mm) páncéltörő ágyúk ellen – a Matilda II fő ellenfelei 1941-ben és 1942-ben a rövid csövű 50 mm-es vagy 37 mm-es ágyúval felfegyverzett Pz.Kpfw III-as német harckocsik voltak.

matilda2-1941.jpg

A  Matilda II-esből összesen 2987 darab készült. Ezen kívül még számos Matilda-variáns létezett. Ezek rövid listája:

Mk IIA Matilda III – a változatnál az AEC-motorokat 95 LE-s Leyland dízelmotorokra cserélték.
Matilda III CS – Close Support, vagyis a gyalogságot közvetlenül támogató változat, páncéltörő ágyú helyett egy 76,2 mm-es (háromhüvelykes) löveggel felszerelve.
Matilda IV – ugyanaz, mint a Matilda III, de a kisebb szerkezeti és mechanikai hibákat már kiküszöbölték ennél a változatnál.
Matilda IV CS – lásd az előzőt
Matilda V – a standard fegyverzet mellett még egy 7,7 mm-es Bren légelhárító géppuskával is fel volt szerelve.

Készült belőle három utászváltozat is: a Matilda Scorpion, a Matilda AMRA Mk IA roller tank és a Matilda Carrot roller/explosive tank. Mindhármat ellátták aknahatástalanításra vagy robbantásra szolgáló speciális felszereléssel és utászeszközökkel.

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr6813461669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Morpheus. 2017.12.10. 17:27:12

Ezek a kis hatékonyságú, könnyű miniharckocsik elhanyagolható mértékben sem befolyásolták a fronteseményeket.

barabasJ 2017.12.11. 08:22:35

Szvsz ez az Mk I.-re még igaz is lehet, de a II.-re már nem, bőven felért a Pz.I és II.-esekkel. Inkább a taktikával, a bevetésük módjával volt gond. Ja, meg hogy viszonylag lassú volt, de ettől még szerepelhetett volna jobban...