A II. világháború fegyverei, járművei

Fieseler Fi 103 ’Reichenberg’ szárnyasbomba

2017. október 02. - Habitus

A Fieseler Fi 103R voltaképpen a V-1 szárnyasbomba pilótakabinnal ellátott, kézi vezér- lésű változata volt. A gép megépítésének okait illetőleg eltérő álláspontokat képviselnek a szakértők. A nem kevés drámai színezettel bíró változat szerint a Fi 103R a német hadvezetés egyik utolsó, kétségbeesett próbálkozása volt, amelyet öngyilkos önkéntesek vezettek volna a célra, míg a tények prózaibb olvasatában a mérnökök azért látták el kabinnal és kézi vezérléssel a V-1-et, hogy a pilóták beszámolói alapján tanulmányoz- hassák és fejleszthessék annak repülési tulajdonságait.

fi103r.jpg

A legújabb kutatások azonban megállapították, hogy miután a Fi 103R-ről bebizonyo- sodott, hogy kézi vezérléssel is működtethető, az RKL az 1944 tavaszán kiírt sürgősségi vadászgép-programnak megfelelő olcsó, könnyen előállítható és egyszerű vadászgép- ként is hadrendbe akarta állítani a már elkészült V-1 szárnyas- bombákat.

Az átalakítás a kézi vezérlés és a pilótakabin beépítésén kívül a gép orrát érintette, amelyből kiemelték a robbanótöltetet, és a helyére 30 mm-es gépágyúkat, vagy nem irányított 55 mm-es rakétákat építettek be, akár a Bachem Ba 349 típusnál. A Fi 103R gépeket légi vontatással gyorsították fel, majd miután azok elérték a torlósugaras hajtómű számára szükséges sebességet, leoldották. A gépek repülési ideje elérte a 35-40 percet, majd a szövetséges bombázók ellen végrehajtott támadás után a pilóta sikló- repülésben tért vissza a támaszpontra, és ejtőernyő segítségével hagyta el az egyszer használatos vadászt.

A Fi 103R első tesztjei teljes kudarccal zárultak: két berepülőpilóta is életét vesztette, mikor lezuhantak a nehezen irányítható prototípusokkal. A tesztek ennek ellenére is folytatódtak, és a háború végső szakaszában további 175 szárnyasbombát építettek át kézi vezérlésűvé, amelyek legnagyobb részét a szövetséges csapatok meg is találták: a háború utolsó hónapjai során ugyanis ismét felvetődött a japán kamikaze-pilótákhoz hasonló bevetése, – és bár hetven-nyolcvan fő átesett a rövid kiképzésen – erre nem került sor.

TECHNIKAI ADATOK

  • Típus: pilótafülkével ellátott szárnyasbomba
  • Méretek - fesztáv 5,71 m; hossz 7,74 m
  • Súly: 2160 kg (harckészen)
  • Személyzet: 1 fő
  • Fegyverzet: 30 mm-es gépágyúk, vagy nem irányított 55 mm-es rakéták
  • Motor: egy Argus As 014 pulzáló rakétahajtómű; max. tolóerő 335 kp
  • Hatótávolság: 320 km
  • Teljesítmény: max. sebessége 576 km/h (760 m-en)

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr2712918161

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása