M3 'Stuart' könnyű harckocsi

2017. szeptember 19. - Habitus

A világháború kitörését követően az amerikai hadvezetés kénytelen volt tudomásul venni, hogy a hadsereg első számú könnyű harckocsija, az M2 teljesen elavult, és egy jóval erősebb páncélzattal rendelkező könnyű harckocsira van szükség. Ezen tanulságok összegzése eredményeként került sor az M3 kialakítására, amelynek sorozatgyártása 1941-ben kezdődött el, és amelyből közel 6000 darabot állítottak elő.

m3_stuart.jpg

Tömegével szállították az M3-at a Vörös Hadseregnek és a brit csapatoknak, ez utóbbiak a Stuart nevet adták a típusnak. Az M3-at, amelynek lenyűgöző volt a megbízhatósága és a mozgékonysága, a kezelőszemélyzet is szerette, és a II. világháború összes hadszín- terén bevetették. Bár a 37 milliméteres páncéltörő ágyúja és a maximum 60 milliméter vastag páncélzata korlátozta a felhasználhatóságát, a gyalogság támogatására kiválóan alkalmas volt. Modernizált változata és utódja M5 Stuart néven állt szolgálatba.

Nagyon sok változatban gyártották, létezett belőle például önjáró tarack, páncélvadász és vontató is. A britek és a szovjetek mellett a brazilok is kaptak saját változatot belőle.

TECHNIKAI ADATOK (M3A3)

  • Méretek - hosszúság 4,52 m; szélesség 2,46 m; magasság 2,30 m
  • Súly: 14 700 kg
  • Személyzet: 4 fő
  • Fegyverzet: egy 37 mm-es M3 vagy M44 ágyú; három 7,62 mm-es Browning M1919A4 géppuska
  • Páncélzat: 13-51 mm; max. 60 mm
  • Hatótáv: 120 km (úton)
  • Motor: egy 250 LE-s hathengeres Continental W-970-9A csillag elrendezésű benzinmotor
  • Teljesítmény: maximális sebessége úton 58 km/h; gázlóképesség 0,90 m; lépcsőmászó képesség 0,61 m; árokáthidaló képesség 1,80 m

*Az M3, az M5 és M24-es amerikai könnyűharckocsik

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr1712878392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.