U-1 német tengeralattjáró
Típus |
||
Vízrebocsátás | 1935.febr.11. | Deutsche Werke AG, Kiel |
Szolgálatba állítás | 1935.jún.29. | Klaus Ewerth |
Parancsnok | 35.06. - 36.09. 36.10. - 38.02. 38.02. - 38.10. 38.10. - 40.04. |
Klaus Ewerth tengerészkapitány Alexander Gelhaar tengerészkapitány - ismeretlen - Jürgen Deecke tengerészkapitány |
Eredmények |
Két bevetés. |
|
Sorsa |
1940. április 6-án, az Északi-tengeren Terschellingtől északra brit vizeken aknára futott és teljes legénységével elsüllyed. 24 halott, nincs túlélő. |
Az I. világháborút lezáró versailles-i békeszerződés ugyan Németországnak megtiltotta a tengeralattjárók építését, de a németek az 1930-as évek elején ismét elkezdték a tenger- alattjáró haderő kiépítését. Hitler hatalomra jutását követően ez alaposan felgyorsult; 1935. február 11-én már bele is kezdtek az első IIA típusú hajó építésébe. Ugyanezen év nyarán a német kancellár aláírta a Német-Angol Haditengerészeti Megállapodást, amely arra kötelezte Németországot, hogy flottájának ereje csak a brit fél haderejének 35%-át érheti el, ám tengeralattjárók tekintetében elérheti a brit tengeralattjáró-flotta méreteit.
A szerződést 1935. június 18-án írták alá, Hitler azonban soha sem szándékozott betar- tani azt. Jelzésértékű, hogy a IIA típusú U-1-es tengeralattjáró, az újból felállított német haditengerészet első hadrendbe állított búvárnaszádja alig 48 órával az egyezmény aláírását követően már ki is futott a tengerre, nyíltan hirdetve a német tengeralattjáró fegyvernem létezését.
A kieli Deutsche Werke AG mindössze hat IIA típusú tengeralattjárót épített 1934 és 1935 között (U-1, U-2, U-3, U-4, U-5 és U-6). Az U-1 mindössze két bevetést teljesített, majd brit aknára futott 1940. április 6-án az Északi-tengeren és elsüllyedt.
Vissza az ismertebb tengeralattjárók listájához