Minden idők legnagyobb páncélosaként jelent meg a Maus-nak, azaz Egérnek nevezett típus. Egyidejűleg két tervezőiroda kezdte el a munkát, a Krupp és a Porsche cég tervező- asztalán nyertek konkrét formát az elképzelések. Az először 100 tonna felső tömeghatárt – Hitler személyes beavatkozása nyomán – előbb 120 tonnára emelték, majd a különböző tervek már 130, 150 és 170 tonnánál tartottak.
A kitűzött feladat lehetőség szerinti teljesítése egyre növelte a méreteket. Ismételten elhangzott, hogy mind a tűzerőnek, mind a védettségnek minden eddig szintet meg kell haladnia. Fő fegyverzetét egy 128 mm-es löveg, valamint a vele párhuzamosított, külön erre a feladatra kifejlesztett 75 mm-es, Krupp gyártmányú ágyú képezte. A torony forga- tását elektromos motor végezte. A finom irányzás kézzel történt, majd a lövés után egy automata sűrített levegővel a zár felől kifújta a csövet.
1944. június elején készült el teljesen az első, majd röviddel utána a második Maus. Mind- két harckocsit a Berlin melletti Kummersdorf tüzérségi lőterére szállították, ahol a szovjet csapatok megérkezésekor az egyiket még fel tudták robbantani. A másik példány épen került a szovjet csapatok kezébe, akik azt – minden más zsákmányolt jármű egy-két pél- dányához hasonlóan – Kubinkába, a Moszkva közeli páncélos kísérleti telepre szállították.
TECHNIKAI ADATOK
- Méretek: hosszúság 10,08 m; szélesség 3,67 m; magasság 3,63
- Súly: 188 tonna
- Személyzet: 6 fő
- Fegyverzet: egy 128 mm-es Kw.K.80 és egy 75 mm-es Kw.K. L/36,5 löveg; egy 7,92 mm MG34 géppuska
- Páncélzat: 50-250 mm
- Hatótáv: 160 km (úton)
- Motor: 1540 LE-s Daimler-Benz MB 509 12 hengeres benzinmotor
- Teljesítmény: max. sebessége úton 20 km/h
*Maus, a német óriásharckocsi - részletesebben