A repülőgép 1941 decemberében, a Pearl Harbor elleni támadáskor vált ismertté. 1936-ban, az Aichi D1A utódaként hozták létre. Az alsószárnyas egyfedelűn megnövelték a pilótafülke méretét, és mereven beépített, szépen burkolt futóművet kapott.
A nyolcdarabos nullszéria első gépe 1938 januárjában szállt fel először, ezt a nullszériát használták később a csapatpróbákra is. A szériagyártásból 470 darab D3A1 típusú repü- lőgép került ki, az 1000 LE-s Mitsubishi Kinsei 43 vagy az 1070 LE-s Kinsei 44 motorral. Ez a repülőgép volt a japán haditengerészet erőssége a II. világháború elején. A megnövelt teljesítményű D3A2 altípusból 1016 darab készült el, és 1942 őszétől kerültek csapat- szolgálatba. Ám ekkorra a repülőgép már elavult, a megmaradt példányok nagy részét 1943-tól iskolagépekké építették át, D3 A2-K típusjellel. Sokat később kamikaze-támadá- sokban vetettek be.
TECHNIKAI ADATOK (Aichi D3A1)
- Hossz: 10,17 m
- Magasság: 3,76 m
- Fesztávolság: 14,35 m
- Hatótáv: 1352 km
- Személyzet: 2 fő
- Csúcsmagasság: 10 500 m
- Szerk. tömeg: 2570 kg (felszálló tömeg: 4122 kg)
- Csúcssebesség: 430 km/h, emelkedőképesság 3000 m-re 5 perc 48 mp alatt
- Fegyverzet: két darab 7,7 mm-es, mereven beépített géppuska a pilótafülke előtt fönt és egy 7,7 mm-es, forgatható géppuska a pilótafülkében hátul, ezen kívül 370 kg-nyi bomba külső bombasínen
- Hajtómű: 1300 LE-s Mitsubishi Kinsei 54, 14 hengeres, kétsoros csillagmotor